Projektujesz sklep internetowy?
5 rzeczy, o które musisz szczególnie zadbać

Samodzielne zaprojektowanie sklepu internetowego nie jest dziś wielką filozofią. Mamy do dyspozycji kreatory i gotowe szablony, dzięki czemu nawet osoba z podstawowymi umiejętnościami webowymi jest w stanie stworzyć funkcjonalny, przyjazny klientom sklep online. Pamiętajmy jednak, że mówimy tutaj o przedsięwzięciu biznesowym, które powinno przynosić dochody. Aby było to możliwe, już na etapie projektowania sklepu trzeba zwrócić szczególną uwagę na 5 kluczowych rzeczy. Wymieniamy i omawiamy je w naszym poradniku.

Layout

Dla większości osób kupujących w sieci wygląd sklepu internetowego ma bardzo duże znaczenie i wpływa na to, czy zdecydują się zapoznać z ofertą produktową. Layout powinien być atrakcyjny, dobrze dopasowany do oferty i charakteru marki sklepu, ale przede wszystkim unikalny. Ludzki mózg najlepiej zapamiętuje obrazy, dlatego klient, który odwiedzi sklep i zaakceptuje jego design, w przyszłości będzie kojarzyć markę sprzedawcy właśnie z layoutem.

Layout sklepu można stworzyć na dwa sposoby:

• Zlecając to profesjonalnemu grafikowi – jest to opcja kosztowna i czasochłonna, ale pozwala osiągnąć unikalny efekt i ściśle dopasować stronę graficzną sklepu do asortymentu;

• Skorzystać z gotowego szablonu – to rozwiązanie szybkie, niedrogie lub wręcz całkowicie darmowe. Własne szablony oferują chociażby dostawcy platform e-commerce, jak PrestaShop;

Na co się zdecydować? Tutaj wiele zależy od tego, jakim budżetem dysponujesz. Jeśli jest on skromny, to znacznie rozsądniej będzie skorzystać z gotowego szablonu graficznego, co też znacząco ułatwi Ci prace nad projektowaniem sklepu.

Układ kategorii produktów

Przejrzystość, przejrzystość i jeszcze raz przejrzystość. Jednym z najważniejszych powodów, dla których ludzie kupują online, jest chęć zaoszczędzenia cennego czasu. Nie skazuj więc klientów na żmudne przekopywanie się przez kategorie produktów. Układ sklepu powinien być prosty, co przekłada się na funkcjonalność. Koniecznie pamiętaj też o dodaniu wyszukiwarki.

Szybkość ładowania

Sklep, który otwiera się przez kilkanaście sekund, a przechodzenie między produktami trwa wieki, nigdy nie zawojuje rynku. Internauci to bardzo niecierpliwa kategoria ludzi. Badania pokazują, że jeśli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, zostanie porzucona, a to oznacza utratę klienta. Dlatego koniecznie zadbaj o wykupienie wydajnej usługi hostingowej oraz pamiętaj o zoptymalizowaniu zawartości sklepu (m.in. konwersja zdjęć).

RWD

Czy wiesz, że około połowa polskich internautów ma na swoim koncie dokonanie zakupu w sklepie internetowym przy pomocy smartfona? Nie możesz tego bagatelizować. Zakupy mobilne są bardzo wygodne, o ile oczywiście sklep daje swoim klientom taką możliwość. Koniecznie zadbaj o to, aby strona sklepu była dostosowana do urządzeń mobilnych i poprawnie skalowała się do małych ekranów. Na szczęście masz spory wybór szablonów RWD, co znacznie ułatwi Ci sprawę.

Opcje płatności

Gdy robisz zakupy w sklepie internetowym, to chcesz mieć możliwość zapłacenia za nie w wygodnej dla Ciebie formie. Dokładnie tak samo myślą osoby, które w przyszłości odwiedzą zaprojektowany przez Ciebie e-sklep. Na etapie jego tworzenia pamiętaj więc o dodaniu modułów różnych metod płatności, w tym obsługiwanych przez zewnętrznych dostawców, jak PayU czy PayPal.

Jeśli nie zapomnisz o tych rzeczach i poświęcisz im maksimum uwagi, to możesz mieć pewność, że Twój sklep online będzie odpowiadać na potrzeby klientów, co znacznie zwiększy prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w branży e-commerce.